بیماری های شایع ارتوپدی

ارتوپد,ارتوپدی,ارتوپدی در اصفهان,انواع شکستگی,شکستگی ساق,شکستگی ساعد,شکستگی باز,شکستگی های بسته,شکستگی پا,شکستگی دست,پارگی تندون,پارگی عصب دست,پارگی عصب پا,تاندون اشیل,تاندون آشیل پا,تاندون های پا,رباط پا,رباط صلیبی پا,پارگی رباط صلیبی پا,شکستگی لگن,شکستگی سرفمور,شکستگی فمور,شکستگی استابلوم,شکستگی ساق,پلاک گذاری ساق پا,پلاک گذاری ساعد,نان یونیون ساق,نانیونیون,نان یونیون,اعصاب استخوان,استخوان ساعد,اسنخوان پا,اناتومی استخوان پا,مچ پا,شکستگی مچ پا,شکستگی کتف,دررفتگی مکرر کتف,دررفتگی کتف,پای ضربدری,پاچنبری,درمان پای ضربدری,ترمیم پارگی رباط پا,متاکارپ,متاتارس,شکستگی متاتارس,شکستگی متاکارپ,رادیوس,استخوان رادیوس,شکستگی استخوان بازو,جمجمه,شکستگی دیسک کمر,دیسک کمر,درمان دیسک کمر بدون جراحی,جراحی دیسک کمر,گچ گیری دست,گچ گیری پا,غوزک پا,شکستگی غوزک پا,شکسته بندی,شکسته بند,له شدگی انگشتان دست,اناتومی ماهیچه های بدن,ماهیچه های پا,دی اچ اس,نیل گذاری پا,شکستگی های لگن,زمین خوردن,جراحی های شکستگی لگن,ترمیم عصب,ترمیم عصب دست,ترمیم عصب پا,پارگی عصب,درمان شکستگی,درمان شکستگی ها,نان یونیون اسکافوئید,بهترین ارتوپد,ارتوپد خوب,ارتوپدی چیست,ارتوپد کیست,متخصص ارتوپدی,متخصص ارتوپدی در اصفهان,اعمال جراحی ارتوپدی,کشیدگی,رگ به رگ شدن,ارتروز,ارتروز,آرتروز زانو,سائیدگی مفصل,تومورهای استخوان,تومور استخوان,بیماری های مادرزادی اندام,پاره شدن تاندون,پاره شدن تاندون,اسیب های استخوان,اسیب های استخوان و مفاصل,پارگی رباط ها,مفصل مصنوعی,مفصل زانو,مفصل مصنوعی زانو,نماد ارتوپدی,اعصاب دست,اعصاب پا,لیگمان,لیگمان ها,التهاب زانو,زانو درد,درد زانو,جراحی دست,جراحی پا,جراحی شانه,جراحی لگن,جراحی لگن و مفصل ران,جراحی ارتوپدی کودکان,جراحی های تروما,تروما,تروما در تصادف,درد کشاله ران,کشاله ران,شکستگی لگن چیست,تعویض مجدد مفصل,دررفتگی لگن,دررفتگی مادرزادی لگن,سیاه شدن استخوان,سیاه شدن سر استخوان,دیابت,بیماران دیابتی,بریدن پای بیماران دیابتی,آمپوته کردن پا,امپوته شدن پای دیابتی,تعویض مفصل ران,
دکتر مهرنوش مهربد | جراح و متخصص ارتوپدی | جراحی استخوان و مفاصل

بیماری های مزمن ارتوپد، مانند آرتروز و بورسیت، روی سیستم عضلانی اسکلتی- به ویژه استخوان و مفاصل- تاثیر می گذارد. این بیماری ها باعث بروز درد و عملکرد غیرطبیعی می شود تا جایی که حتی در انجام فعالیت های روزمره به مشکل برمی-خورید و با جراحت های ارتوپدی، مانند در رفتن کتف یا شکستگی استخوان که اغلب دراثر ضربه ی ناگهانی اتفاق می افتد، فرق می کند. بیماری های مزمن برخلاف جراحت های تصادفی یا تروماتیک ارتوپد به صورت تدریجی شروع و به مرور زمان تشدید می شود و رشد می کند. علت آن می تواند ژنتیکی یا مربوط به بالا رفتن سن یا در اثر مصرف بیش از اندازه باشد.

اهمیت درمان بیماری های ارتوپدی

بعضی از بیماری های ارتوپدی قابل درمان است و بعضی درحال حاضر درمانی ندارد اما می توان در این شرایط درد را تسکین داد تا کیفیت زندگی فرد بیمار بهبود یابد. تشخیص دقیق و درمان هدفمند، حتی در بیماری های مزمن که علاجی ندارد، به کاهش مشکلات و عوارض ناشی از بیماری کمک می کند.

روش های درمان براساس نوع و شدت بیماری توصیه می شود و از روش RICE (استراحت، یخ، کمپرسیون، بلند شدن) تا جراحی متغیر است.

انواع بیماری های مزمن ارتوپدی

بیماری های مزمن ارتوپدی دسته هایی دارد که در قسمت های مختلف بدن اتفاق می افتد. بعضی از این بیماری ها توسط پزشک متخصص ارتوپدی درمان می شود که هر روز کار درمان بیماری های خاص را برعهده دارند. درحالی که دکتر های ارتوپد آرتریت روماتوئید را درمان می کنند، بهتر است بیماران مبتلا به این وضعیت به روماتولوژیست مراجعه کنند.

هیچ چیز مهم تر از یک زندگی سالم و مناسب نیست. با این حال، اگر از بیماری ارتوپدی رنج می برید، باید فورا به یک پزشک ارتوپدی خوب مشورت کنید. اختلالات مربوط به مفصل، استخوان، رباط و ماهیچه ذیل اختلالات ارتوپدی قرار می گیرد. انواع مختلفی از اختلالات، اعم از درد پا یا مشکل زانو، تاثیر جدی روی بدن دارد. در ادامه به برخی از شایع ترین اختلالات ارتوپدی که مردمان سراسر دنیا با آن دست و پنجه نرم می کنند اشاره می کنیم:

آرتروز

آرتروز یک بیماری رماتیسم است که با علائمی نظیر درد مفصل و بافت های مرتبط که اغلب منجر به ورم و خشکی می شود، شناخته می شود. این بیماری دراصل در افراد بزرگسال بالای 60 سال رخ می دهد. با این حال، جوانان و کودکان نیز از تاثیر منفی آن مستثنی نیستند. دراثر کاهش بافت غضروف، که وظیفه ی جذب شوک هنگام حرکت پا توسط مفصل را برعهده دارد، آرتروز به وجود می آید. بسته به وضعیت بیماری، درد می تواند خفیف یا مزمن باشد. درصورت شدید بودن آرتروز، بیمار حتی نمی تواند فعالیت های عادی روزانه را انجام دهد. به علاوه، درمان این بیماری به مشکلی که بیمار از آن رنج می برد بستگی دارد.

شکستگی

شکستگی ازجمله اختلالات جدی ارتوپد است که درصورت شکستن کامل یا جزئی از استخوان اتفاق می افتد. این وضعیت با علائمی نظیر ورم، درد شدید و مشکل در تکان دادن ناحیه ی آسیب دیده شناخته می شود. شکستگی انواع مختلفی نظیر باز، بسته، ترکه ای، صاف و مارپیچ دارد. در شکستگی باز استخوان از پوست بیرون زده است درحالی که در شکستگی بسته، استخوان شکسته از زیر پوست دیده نمی شود. شکستگی ترکه ای همان شکستگی غیرکامل است یعنی تنها قسمتی از استخوان شکسته است. شکستگی صاف یعنی سطح صافی از استخوان شکسته است اما در شکستگی مارپیچ، خط شکستگی به صورت مارپیچ تا پایین استخوان کشیده شده است.

کمردرد

از هر ده نفر یک نفر دچار کمردرد می شود. بیمار ممکن است در ناحیه ی کمر احساس درد خفیف و آزاردهنده یا شدید و مداوم داشته باشد. این درد میزان حرکت بیمار و توانایی او در انجام فعالیت های روزمره را محدود می کند. همچنین ممکن است فرد گرفتگی شدید عضلات را تجربه کند. درد می تواند به باسن، کشاله ی ران و بالای ران هم سرایت کند.

مشکلات ارتوپد تنها به مواردی که در بالا ذکر شد محدود نمی شود. بلکه چند اختلال دیگر هم وجود دارد که تعداد زیادی از افراد از آن رنج می برند. این موارد شامل استئوآرتریت، آرتریت رماتوئید، جراحت بافت نرم، پادرد، درد زانو و گردن می شود. اگر با یک پزشک ارتوپدی خوب مشورت نکنید، بیماری منجر به وضعیت از کارافتادگی بلندمدت می شود. با این حال، روش-هایی برای جلوگیری از ورود آسیب های جزئی به استخوان و تاندون وجود دارد. این روش ها شامل دویدن، حرکات کششی و ایروبیک می شود که نه تنها به دستگاه قلب و عروق کمک می کند، بلکه در جلوگیری از بروز اختلالات ارتوپدی هم موثر است.بیشتر بدانید: ارتوپد کیست و ارتوپدی چیست؟

اختلالات شایع ارتوپدی

مشکلات زیادی روی سیستم عضلانی اسکلتی بدن تاثیر می گذارد که نیازمند مراقبت بالینی توسط پزشک یا دیگر متخصصان کادر درمان است. در ادامه به بعضی از این موارد اشاره شده که قبلا مرور کوتاهی بر آن ها داشتیم:

• آرتروز
  • بورسیت