نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

ارتوپد,ارتوپدی,ارتوپدی در اصفهان,انواع شکستگی,شکستگی ساق,شکستگی ساعد,شکستگی باز,شکستگی های بسته,شکستگی پا,شکستگی دست,پارگی تندون,پارگی عصب دست,پارگی عصب پا,تاندون اشیل,تاندون آشیل پا,تاندون های پا,رباط پا,رباط صلیبی پا,پارگی رباط صلیبی پا,شکستگی لگن,شکستگی سرفمور,شکستگی فمور,شکستگی استابلوم,شکستگی ساق,پلاک گذاری ساق پا,پلاک گذاری ساعد,نان یونیون ساق,نانیونیون,نان یونیون,اعصاب استخوان,استخوان ساعد,اسنخوان پا,اناتومی استخوان پا,مچ پا,شکستگی مچ پا,شکستگی کتف,دررفتگی مکرر کتف,دررفتگی کتف,پای ضربدری,پاچنبری,درمان پای ضربدری,ترمیم پارگی رباط پا,متاکارپ,متاتارس,شکستگی متاتارس,شکستگی متاکارپ,رادیوس,استخوان رادیوس,شکستگی استخوان بازو,جمجمه,شکستگی دیسک کمر,دیسک کمر,درمان دیسک کمر بدون جراحی,جراحی دیسک کمر,گچ گیری دست,گچ گیری پا,غوزک پا,شکستگی غوزک پا,شکسته بندی,شکسته بند,له شدگی انگشتان دست,اناتومی ماهیچه های بدن,ماهیچه های پا,دی اچ اس,نیل گذاری پا,شکستگی های لگن,زمین خوردن,جراحی های شکستگی لگن,ترمیم عصب,ترمیم عصب دست,ترمیم عصب پا,پارگی عصب,درمان شکستگی,درمان شکستگی ها,نان یونیون اسکافوئید,بهترین ارتوپد,ارتوپد خوب,ارتوپدی چیست,ارتوپد کیست,متخصص ارتوپدی,متخصص ارتوپدی در اصفهان,اعمال جراحی ارتوپدی,کشیدگی,رگ به رگ شدن,ارتروز,ارتروز,آرتروز زانو,سائیدگی مفصل,تومورهای استخوان,تومور استخوان,بیماری های مادرزادی اندام,پاره شدن تاندون,پاره شدن تاندون,اسیب های استخوان,اسیب های استخوان و مفاصل,پارگی رباط ها,مفصل مصنوعی,مفصل زانو,مفصل مصنوعی زانو,نماد ارتوپدی,اعصاب دست,اعصاب پا,لیگمان,لیگمان ها,التهاب زانو,زانو درد,درد زانو,جراحی دست,جراحی پا,جراحی شانه,جراحی لگن,جراحی لگن و مفصل ران,جراحی ارتوپدی کودکان,جراحی های تروما,تروما,تروما در تصادف,درد کشاله ران,کشاله ران,شکستگی لگن چیست,تعویض مجدد مفصل,دررفتگی لگن,دررفتگی مادرزادی لگن,سیاه شدن استخوان,سیاه شدن سر استخوان,دیابت,بیماران دیابتی,بریدن پای بیماران دیابتی,آمپوته کردن پا,امپوته شدن پای دیابتی,تعویض مفصل ران,اسیب استخوان,اسیب مفصل,ارتروز زانو,آرتروز,آرتروز زانو,فیزیوتراپی,فیزیوتراپی زانو,دردهای اندام,رزیدنت ارتوپدی,جراح دست,جراح شانه,جراحی سیب های ورزشی,جراحی آسیب های ورزشی,اسیب های اسکلتی,آسیبهای اسکلتی,تومورهای سیستم حرکتی,جراحی تومور,جراحی تومورهای حرکتی,جراحی زانو,جراحی شکستگی زانو,ارتوپدی در کودکان,ارتوپدی اطفال,ارتوپدی نوزاد,جااندازی,جااندازی شکسته,جااندازی عضو دررفته,عضو دررفته,عضو شکسته شده,جراحی های باز,جراحی های بسته,جراحی پای ضربدری,جراحی پاچنبری,درمان پای ضربدری, ,درمان پاچنبری,آرتروسکوپی,ارتروسکوپی زانو,پلاتین,پلاتین دست,پلاتین پا,جراحی پلاتین دست,خارج کردن پلاتین,خارج کردن پلاتین دست و پا,بیرون اوردن پلاتین,جراحی پلاتین,بیماری های شایع در ارتوپدی,شایع ترین بیماری,بورسیت,درد و مشکل پا,شکستن لگن,گوژپشت,گوژپشتی,پوکی استخوان,درمان پوکی استخوان,راه های جلوگیری از پوکی استخوان,جراحی پوکی استخوان,درد کتف,درمان درد کتف,جراحی بافت نرم,جراحت بافت نرم,اسکار زخم,توده سر,جراحی توده سر,تومورهای دخیم استخوان,هالگوس والگوس,هالوس والگوس,تعویض مفصل زانو,جراحی کامل زانو,هزینه جراحی ارتوپدی,ارتوپدی فنی,تسکین درد,درمان کیست زانو,جراحی کیست زانو,کیست زانو,تنیس بلو,درمان تنیس بلو,تنیس,کیست بیکر,جراحی کیست بیکر,درمان کیست بیکر,صافی کف پا,درمان صافی کف پا,درمان ارتروز,جراح لگن در اصفهان,بیماری بورسیت,درمان بورسیت,اگزوزتوس,خار پاشنه,خار پاشنه پا,جراحی خار پاشنه,درمان خار پاشنه,پیشگیری در ارتوپدی,درمان ارتوپدی,کوتاهی پا,درمان کوناهی پا,جراحی کوتاهی پا,جراحی کوتاهی قد,کودکان فلج مغزی,رماتیسم,رماتیسم مفصل,رماتیسم مفصلی,رباط صلیبی قدامی, ای سی ال,پی سی ال,ام سی ال,کجی زانو,درمان ارتروز لگن,جراحی ارتروز لگن,کشش استخوان,خروج پلاک,خارج کردن پلاک,کنترل درد زانو,درمان در ارتوپدی,ارتوپدی و درمان,درمان ارتوپدی,درمان شکسته بندی,پلاک ساق,شکستگی ساق,ترک خوردگی استخوان,مو برداشتن استخوان,استخوان ها,اسکلت بندی,اسکلت بدن,اناتومی اسکلت بدن,اناتومی اسکلت استخوان,قطع عضو,درمان لیگامنت,درمان شکستگی ها,جراحی شکستگی,تعویض غضروف زانو,درمان غضروفی,جراحی های ارتروسکوپی,جراحی های آرتروسکوپی,ارتوپدی مزمن,سیستم ماهیچه ای,سیستم اسکلت بدن انسان,استخوان و مفصل,مشکلات استخوان,درمان مشکلات استخوان,عوارض درمان ارتودی,راشیتیسم,راشیتیسم یا نرمی استخوان,نرمی استخوان,مشکلات مفاصل,پارگی لیگمانها,ژنتیک در ارتوپدی,ژنتیک در درمان ارتوپدی,ژنتیک و ارتوپدی,صدمات مینیسک,صدمه مینیسک,اسیب مینیسک,آسیب مینیسک,مینیسک زانو,جراحی مینیسک زانو,درمان مینیسک زانو,ارتریت,ارترینت ارنج,ارنج,آرنج,آرنج دست,سی تی اسکن استخوان,مغز استخوان,تراکم استخوان,سی تی استخوان,عفونت محل جراحی,عفونت محل زخم,عفونت شکستگی ها,عفونت شکستگی,عوارض درمان ارتودی,عوارض جراحی ارتوپدی,ارتروپلاستی,آرتروپلاستی,جراحی غیر تهاجمی,درمان لیزر,پیوند استخوان,مغز استخوان,تونل کارپال,سندرم تونل کارپال,سی تی اس,درمان سی تی اس,کتف منجمد,درمان کتف یخ زده,کاسه زانو,جراحی کاسه زانو,صدمات نخاعی,اشعه ایکس,ارتوپدی و اشعه ایکس,بیماری بورسیت,بورسیت,درمان بورسیت,تشخیص بورسیت,مایع ماهیچه ای,حس لامسه,تاندون,تاندون اشیل,تاندون آشیل,درمان تاندون اشیل,التهاب تاندون اشیل,جراحی تاندون اشیل,تاندون اشیل چسیت,پارگی روتاتور کاف,روتاتورکاف,اناتومی شانه,شانه درد,شانه یخ زده,شانه منجمد و درمان,استخوان بازو,علت پارگی روتاتورکاف,عضله مفصل شانه,مفصل شانه,

دوست من بعد از استفاده 20 روز کورتن (پردنیزولون) و پس از مدت چند ماه مبتلا به درد شدید در قسمت لگن هر دو پا شد که تشخیص avn را دادند. سوال من اینکه ایا پس از این مدت مصرف کورتن فرد مبتلا avn میشود؟ و آیا به این سرعت و با وجود این مدت کم مفصل فمور میمیرد؟ از زمان شروع مصرف کورتون تا تشخیص8-9 ماه زمان برده. آیا ایشان نیاز به تعویض مفصل دارد؟

سیاه شدن سر استخوان ران یا نکروز سر استخوان ران یا AVN بیماری است که به علت کاهش یا قطع جریان خون به سر استخوان ران ایجاد میشود. البته رنگ استخوان سیاه نمیشود و منظور از سیاه شدن مردن سلول های استخوان و بافت آن است. استخوان یک بافت زنده است و نیاز به خون دارد و قطع جریان خون آن موجب مرگ سلولی میگردد.

علل متفاوتی میتوانند موجب سیاه شدن سر استخوان ران شوند. ضربات شدید وارده به مفصل ران که موجب دررفتگی مفصل و یا شکستگی گردن استخوان ران میشوند میتوانند این بیماری را ایجاد کنند. متاسفانه در سال های مصرف بی رویه داروهای حاوی کورتن یا کورتیکوستروئید موجب افزایش شیوع این بیماری شده است. مصرف داروهایی مانند دگزامتازون و پردنیزولون و پردنیزون و تریامسینولون میتواند موجب قطع جریان خون به سر استخوان ران و سیاه شدن آن شود.

متاسفانه بسیاری از موارد مصرف این داروها بدون تجویز پزشک بوده و بیمار آنرا خودسرانه مصرف میکند. بعضی افراد برای چاق شدن و به توصیه دوستان خود از آن استفاده میکنند غافل از اینکه خود را در معرض چه خطر بزرگی قرار میدهند. گاهی اوقات این داروها بصورت ترکیب با موارد مخدر تزریقی هستند. تولید کنندگان مواد مخدر تزریقی این داروهای کورتیکوستروئیدی را به مواد مخدر اضافه میکنند تا بیمار با مصرف مواد لاغر نشود و بلکه کمی چاق هم شود و بدین ترتیب این تصور را در مصرف کننده ایجاد میکند که  ماده مخدر مصرف شده بدن وی را ضعیف نکرده است.

بنابراین بسیاری از کسانی که دچار نکروز سر استخوان ران شده اند یا داروهای حاوی کورتن و یا مواد مخدر تزریقی مصرف کرده اند.

مصرف الکل هم میتواند موجب سیاه شدن سر استخوان ران شود.

پس جواب این سوال مثبت است. بیمار میتواند بعد از مصرف کورتون حتی به مدت کوتاه دچار عارضه نکروز سر استخوان ران شود.

سیاه شدن یا  نکروز سر استخوان ران موجب درد مفصل ران میشود. بعد ار مدتی مفصل ساییده هم میشود و آرتروز ایجاد شده درد مفصل را بیشتر میکند. در صورت درد شدید در مفصل ران بطوریکه درد به مصرف مسکن پاسخ ندهد بیمار میتواند از عمل جراحی تعویض مفصل ران استفاده کند.

نکروز سر فمور در اثر قرص های چاقی
Tagged on: